Miejsce pracy jest przestrzenią, w której spędzamy większą część życia. Ma ono więc znaczący wpływ na nasze samopoczucie zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Obowiązki zawodowe powszechnie generują wiele czynników wywołujących stres. Szacuje się, że około 28% Polaków odczuwa stres kilka razy a tygodniu, a 25% stresuje się codziennie. Co wywołuje to zjawisko i jak sobie z nim radzić?

Co powoduje stres w pracy?

Każdy człowiek reaguje inaczej w stresujących sytuacjach. Niektórzy odbierają go jako bodziec do działania, dający im ogromną motywację, a na pozostałych działa przytłaczająco, znacznie obniżając ich efektywność. Duży stres w pracy jest najczęściej powodowany presją czasu, nadmiarem obowiązków, nieprawidłowymi relacjami ze współpracownikami lub przełożonymi, chaotycznością organizacji pracy, przemęczeniem, brakiem systemu motywacyjnego i jasnej informacji zwrotnej na temat wykonanej pracy oraz jej oceny przez przełożonych.

Efekty i objawy przewlekłego stresu

Długotrwały stres uniemożliwia kontrolę własnych emocji. W początkowej fazie dostrzec można wybuchy gniewu oraz wyładowywanie się na współpracownikach i bliskich. Sygnał alarmowy powinny stanowić także zaburzenia snu, ciągłe uczucie zmęczenia, bóle głowy, dolegliwości ze strony układu pokarmowego czy uczucie kołatania serca.

Należy pamiętać, że tego rodzaju przewlekłe obciążenie psychiczne może w dłuższej perspektywie czasowej prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Wśród chorób wynikających z permanentnego stresu można wymienić: bezsenność, zaburzenia lękowe, depresję, zespół wypalenia zawodowego, choroby serca i układu krążenia.

 

Sposoby na radzenie sobie ze stresem

1.      Odnajdź źródło i zredukuj wpływ

Poświęć czas, aby przeanalizować źródło wytworzonego napięcia. Ustal jakie obowiązki, sytuacje lub osoby wywołują u Ciebie negatywne emocje. Zastanów się, jak możesz zminimalizować ich oddziaływanie. Świadoma konfrontacja z problemem ułatwi znalezienie odpowiedniego rozwiązania.

2.      Oddziel pracę od życia osobistego

Odsuń od siebie myśli dotyczące pracy w czasie wolnym. Sprecyzuj kiedy zajmujesz się pracą, a resztę czasu staraj się jak najlepiej wykorzystać w inny sposób. Przestrzegaj ustalonego rytmu pracy i znajdź chwile, w których możesz odciąć się od świata. Pozbądź się nawyku sprawdzania maila w czasie wypoczynku.

3.      Zadbaj o relacje międzyludzkie w środowisku pracy

Atmosfera w miejscu pracy ma znaczny wpływ na samopoczucie. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i asertywności pozwoli nam wyrażać się w taki sposób, aby utrzymywać dobre relacje ze współpracownikami. Postaw jasne granice, dbaj o przyjazną atmosferę, bądź miły i pomocny, ale nie dawaj się wykorzystywać.

4.      Staraj się dokształcać

Przygotuj się rzetelnie do swojej pracy. Pewność siebie i swoich kompetencji jest najlepszym sposobem na uniknięcie stresu. Odpowiednia wiedza i umiejętności znacznie zmniejszą jakiekolwiek obawy. Pamiętaj zatem o dbaniu o swój rozwój i śledzeniu na bieżąco zmian zachodzących w branży.

5.      Zadbaj o swoją kondycję psychofizyczną

Prowadź zdrowy styl życia. Dobre odżywianie jest wsparciem dla organizmu i pozwala mu radzić sobie z wyzwaniami, a wysiłek fizyczny daje szanse na pozbycie się negatywnych emocji. Poświęć odpowiednią ilość czasu na sen oraz unikaj korzystania z telefonu tuż przed zaśnięciem i zaraz po przebudzeniu. Prawidłowe odżywianie, higiena snu i aktywność fizyczna w dużym stopniu redukują stres.

6.      Znajdź swój sposób na relaks

Znajdź aktywność, podczas której możesz się wyciszyć i nie myśleć o niczym. Spacer, kąpiel, relaksująca muzyka, zajęcia artystyczne, dobra książka – to tylko niektóre z nich. Zagospodaruj trochę czasu, aby sprawić sobie przyjemność i przynieść ukojenie po ciężkim dniu.

7.      Myśl racjonalnie

Jeżeli nie możemy zmienić jakiejś sytuacji to zawsze możliwa jest zmiana jej postrzegania. Przestań przejmować się rzeczami, na które nie masz żadnego wpływu. Do pozostałych zmień perspektywę – potencjalnie stresujące sytuacje traktuj jako wyzwania.

8.      Popracuj nad organizacją czasu

Dokładne rozplanowanie zadań zapobiegnie ich wykonywaniu na ostatnią chwilę, co generuje spory stres. Warto ułożyć sobie plan dnia lub tygodniowy harmonogram pracy. Koncentracja na pojedynczych zadaniach zapewnia też większą efektywność.

Objawy przewlekłego stresu są bardzo dokuczliwe i utrudniają codzienne funkcjonowanie, a także mogą przyczynić się do rozwoju wielu chorób. Nie należy zatem bagatelizować problemu i w razie potrzeby nie zwlekać ze zwróceniem się o specjalistyczną pomoc.