Poszukiwanie pracy to proces, który wymaga od nas zaangażowania i systematyczności, szczególnie w momencie, kiedy od dłuższego czasu jesteśmy tej pracy pozbawieni. Wiąże się to z dodatkowym stresem czy nawet poczuciem beznadziei lub rezygnacji. Co zrobić, aby poszukiwania pracy były łatwiejsze i mniej obciążające psychicznie? Jakich zachowań unikać, aby dodatkowo nie utrudniać sobie tego zadania? Poznaj nasze rady, stworzone wspólnie z Działem Rekrutacji AB OVO Solutions.

Co utrudnia poszukiwanie pracy?

Pierwszym elementem, o którym musisz pamiętać jest odpowiednie przygotowanie CV. Zadbaj w nim o pokazanie się z jak najlepszej strony, opisz swoje doświadczenie i umiejętności, nie zapomnij o poprawnym wpisaniu danych kontaktowych oraz aktualnej klauzuli RODO. Postaraj się zawrzeć konkretne informacje, które będą niezbędne dla rekrutera w momencie decyzji o zaproszeniu cię na rozmowę.

Błędem popełnianym nagminnie przez kandydatów do pracy jest niedopasowanie kandydatury do ogłoszenia. Czytanie ogłoszenia ze zrozumieniem jest kluczowe, ponieważ tylko w taki sposób jesteś w stanie zadecydować, czy to ogłoszenie jest skierowane właśnie do ciebie. Jeśli pracodawca wymaga znajomości języka francuskiego, a ty posługujesz się tylko językiem angielskim nie wysyłaj swojego CV, bo i tak zostanie ono odrzucone na początku.

Systematyczne przeglądanie ogłoszeń to kolejny krok do sukcesu. Warto być na bieżąco z ofertami pracy na portalach ogłoszeniowych, forach internetowych czy grupach w mediach społecznościowych. Pozwoli ci to na szybką reakcję na pojawiające się ogłoszenia, w szczególności kiedy pracodawcy zależy na czasie.

Bierność w poszukiwaniu pracy to jeden z błędów, które pojawiają się najczęściej. Samo wysyłanie CV, co gorsze, na ślepo – bez zapoznania się z ogłoszeniem, może niewiele nam dać. Warto samemu dodatkowo kontaktować się z firmami, pytać o wolne stanowiska czy wyszukiwać nieoficjalne komunikaty o zatrudnieniu poprzez np. naszych bliskich czy znajomych.

Otwartość na ludzi i zdobywanie nowych kontaktów, czyli tzw. networking to ważny element procesu poszukiwania pracy. Trzeba pamiętać o tym, że nie warto palić mostów i rozstawać się z byłymi pracodawcami w negatywnej atmosferze. Praca to nie tylko obowiązki, ale również relacje biznesowe, które w przyszłości mogą zaowocować ponowną współpracą z byłymi współpracownikami.

Wiara w siebie i we własne możliwości to również kluczowy element poszukiwania pracy. Musimy być pewni tego, co potrafimy, bez strachu mówić i pisać o swoich osiągnięciach czy umiejętnościach. Często obawa przed zbyt wysokimi wymaganiami blokuje nas w momencie rozsyłania CV, tym samym pozbawiając nas szansy na rozwój na nowym stanowisku.

Jakie błędy popełniamy najczęściej?

Rozmowa rekrutacyjna to również moment, kiedy możemy popełnić błędy. Najgorszym z nich, bo od razu dyskredytującym nas w oczach pracodawcy, jest otwarta krytyka byłego pracodawcy lub oferty, na którą kandydujemy. Negatywne wyrażanie się o ogłoszeniu, proponowanych zarobkach czy potencjalnym przełożonym zniechęca do zatrudnienia.

Brak prośby o feedback, ocenę zadania czy samej rozmowy rekrutacyjnej po spotkaniu również zmniejsza nasze szanse na zatrudnienie, ponieważ nie wiemy, jakie błędy popełniliśmy oraz czego unikać w przyszłości. Być może powodem, dla którego nie zostaliśmy zatrudnieni jest lepsza kandydatura innej osoby, a być może rażące błędy popełnione w czasie rozmowy.


Zdarza się również tak, że w miejscu, w którym mieszkamy nie ma atrakcyjnych ofert pracy w naszym zawodzie. Wtedy jednym z wyjść jest przebranżowienie się lub relokacja. Strach przed przeprowadzką czy szkoleniami nie powinien nas paraliżować, czasem to jedyna możliwość na zmianę pracy.

Unikanie podstawowych błędów w trakcie poszukiwania pracy na pewno zwiększy nasze szanse na jej znalezienie. Stosując się do powyższych rad, zminimalizujesz ryzyko popełnienia gafy i poczujesz się pewniej, a wymarzone zatrudnienie będzie coraz bliżej.